Skip to main content

Privacyverklaring Nyenborgh Group B.V.

Wij beschermen uw persoonsgegevens

Nyenborgh Group B.V. vindt uw privacy belangrijk en daarom gaan wij zorgvuldig met uw persoonsgegevens om en nemen wij diverse maatregelen om uw gegevens te beschermen. Dit doen wij in lijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars.

In deze privacyverklaring leggen wij uit welke persoonsgegevens wij verzamelen en gebruiken en met welk doel.

Wat zijn persoonsgegevens?

Persoonsgegevens zijn gegevens die iets vertellen over u of die wij in verband kunnen brengen met u. Dit kan gaan om uw naam, uw adres, een telefoonnummer, een e-mailadres, geboortedatum, maar ook uw IP-adres zodra u onze websites bezoekt.

Wij verwerken uw gegevens wanneer u bijvoorbeeld een verzekering afsluit, onze website bezoekt of zodra u een schadeclaim indient. Hierbij kunnen wij uw gegevens verzamelen, opslaan en gebruiken. Dit noemen wij het ‘verwerken’ van persoonsgegevens. Dit omvat onder andere het verzamelen, opslaan en gebruiken van deze gegevens.

Welke persoonsgegevens verwerken wij?

Wij verwerken de volgende persoonsgegevens:

  • Naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres;
  • Geboortedatum en geslacht;
  • Rekeningnummer en betalingsgegevens;
  • Inkomensgegevens en financiële informatie;
  • Gegevens over verzekeringen en schadeclaims;
  • Locatiegegevens bij identiteitscontrole (indien van toepassing);
  • Contactgeschiedenis, zoals e-mails/gesprekken met onze klantenservice of e-mails/gesprekken met betrekking tot de afhandeling van een schadeclaim;
  • Gegevens van derden bij schadeclaims, zoals tegenpartijen, getuigen en belangenbehartigers (dit doen wij alleen voor zover het nodig is voor het uitvoeren van de overeenkomst met de klant);
  • Medische gegevens, indien nodig voor de aanvraag van een verzekering, de uitvoering van een verzekeringsovereenkomst of de afhandeling van een schadeclaim. Deze gegevens worden alleen verwerkt door een medisch adviseur en medewerkers van de medische dienst;
  • Tot slot mogen wij, gelet op een verantwoord acceptatiebeleid, vragen naar feiten voor een eventueel strafrechtelijk verleden van de te verzekeren personen. Dit mag alleen voor zover de feiten betrekking hebben op een periode van acht jaar voorafgaand aan de aanvraag van de verzekering.

Waarvoor verwerken we persoonsgegevens?

Wij verwerken persoonsgegevens voornamelijk om de verzekeringsovereenkomst uit te voeren. Hierbij gaat het o.a. om het beoordelen van aanvragen, het accepteren en uitvoeren van verzekeringen en het afwikkelen van betalingsverkeer. Ook geven wij u informatie, voorlichting en/of advisering over producten en diensten die belangrijk voor u kunnen zijn.

Naast persoonsgegevens van klanten verwerken wij ook persoonsgegevens om schades waarbij u als benadeelde bent betrokken te behandelen.

Daarnaast verwerken we uw gegevens om te kunnen voldoen aan onze wettelijke verplichtingen, om de veiligheid en integriteit van Nyenborgh Group B.V. te waarborgen, om fraude te voorkomen en om marketingactiviteiten uit te voeren voor zover dit is toegestaan.

Grondslagen voor verwerken

Wij verwerken persoonsgegevens op basis van de volgende wettelijke grondslagen:

1.     Voor het uitvoeren van onze overeenkomsten

  • Beoordeling van verzekeringsaanvragen binnen vijf werkdagen;
  • Adviseren, afsluiten en beheren van verzekeringen;
  • Afhandeling van betalingen en schadeclaims;
  • Onderhouden van klantcontact;
  • Verwerken van gegevens van derden bij schadeclaims, zoals tegenpartijen en getuigen.

2.    Op grond van een gerechtvaardigd belang

  • Voor marketing-, communicatie en innovatieactiviteiten
  • Wij gebruiken persoonsgegevens om u maximaal zes keer per jaar gerichte aanbiedingen of informatie te sturen via e-mail, post of telefonisch contact, mits u geen bezwaar heeft gemaakt;
  • Op basis van uw eerdere interacties bieden wij relevante diensten aan;
  • Personaliseren van uw websitebezoek en advertentieweergave op externe websites.
  • Voor het voorkomen van fraude
    • Controle van persoonsgegevens om fraude, misbruik of ongeautoriseerde toegang te voorkomen;
    • Uitwisseling van gegevens met externe registers zoals Stichting Cis en BKR voor fraudedetectie;
    • Onderzoek naar verdachte transacties of activiteiten binnen ons systeem;
    • Delen van gegevens met andere verzekeraars en instanties om verzekeringsfraude te bestrijden.

3.     Om te voldoen aan wettelijke verplichtingen

  • Op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en de Sanctiewet kunnen wij verplicht zijn om uw identiteit te controleren en transacties te analyseren;
    • Verplichte rapportage van fiscale gegevens aan de Belastingdienst;
    • Verstrekking van gegevens aan toezichthouders en overheidsinstanties als dit wettelijk vereist is.

Van wie krijgen wij uw persoonsgegevens?

Wij ontvangen persoonsgegevens van de volgende personen en instanties:

  • Uzelf;
  • Uw adviseur, uw werkgever, uw belangenbehartiger of uw wettelijk vertegenwoordiger;
  • De Basisregistratie Personen (BRP);
  • Externe instanties zoals CIS en BKR;
  • Overheidsinstanties zoals het UWV, RWV en de Belastingdienst
  • Derden in het kader van schadeclaims, zoals tegenpartijen, getuigen en belangenbehartigers;
  • Andere natuurlijke personen, instellingen en organisaties die door u gemachtigd zijn of op andere gronden bevoegd zijn tot het verstrekken van gegevens.

Aan wie kunnen wij uw persoonsgegevens verstrekken?

Wij delen uw gegevens alleen als dat nodig is voor de uitvoering van onze diensten, uit een gerechtvaardigd belang of wanneer wij dit wettelijk verplicht zijn. Dit kan zijn met;

  • Uw adviseur, werkgever of belangenbehartiger;
  • Overheidsinstanties zoals de Belastingdienst en toezichthouders;
  • Verzekeraars, herverzekeraars en experts;
  • Medisch adviseurs en arbeidsdeskundigen;
  • Externe registers zoals CIS en BKR;
  • Derden bij schadeclaims, zoals tegenpartijen en schade-experts.

Zo beveiligen wij uw persoonsgegevens

Wij nemen de nodige maatregelen om uw persoonsgegevens te beschermen tegen verlies, misbruik en onbevoegde toegang. Dit doen wij door middel van:

  • Fysieke en technische beveiliging: toegang tot onze systemen is beperkt tot bevoegde medewerkers. Onze IT-infrastructuur is beveiligd met firewalls, encryptie en geavanceerde toegangscontrole;
  • Organisatorische maatregelen: al onze medewerkers worden regelmatig getraind in privacybescherming en gegevensbeveiliging. Alleen medewerkers met een specifieke bevoegdheid kunnen persoonsgegevens inzien of verwerken;
  • Monitoring en audits: wij voeren regelmatig controles uit om te waarborgen dat persoonsgegevens veilig worden verwerkt en niet toegankelijk zijn voor onbevoegden.
  • Incidentbeheer: in het geval van een datalek ondernemen wij direct actie en melden wij dit, indien vereist, bij de Autoriteit Persoonsgegevens en betrokkenen;

Beveiliging van externe partners: wij stellen strenge beveiligingseisen aan externe partijen met wie wij gegevens delen en controleren of zij voldoen aan de afgesproken veiligheidsmaatregelen.

Er is toezicht op hoe wij persoonsgegevens verwerken

  • De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) controleert of wij de AVG naleven.
  • De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op hoe wij omgaan met cookies, direct marketing via e-mail en telemarketing.

Hoe lang bewaren wij uw persoonsgegevens?

Hoe lang wij persoonsgegevens mogen bewaren, verschilt per doel waarvoor wij de gegevens verwerken. Dit kan komen doordat wij wettelijk verplicht zijn om persoonsgegevens langer te bewaren. Als gegevens niet meer nodig zijn voor het doel waarvoor ze werden verzameld en verwerkt, zullen zij verwijderd worden.

  • Motorrijtuigenverzekering: 7 jaar na beëindiging
  • Zakelijke brandverzekering: 10 jaar na beëindiging
  • Aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven: 30 jaar na beëindiging
  • Overige schadeverzekeringen: 5 jaar na beëindiging
  • Letselschadedossiers: 10 jaar na beëindiging
  • Overige schadedossiers: 5 jaar na beëindiging
  • Klachtendossier: maximaal 23 maanden na afwikkeling
  • Advies- en bemiddelingsdossier: 5 jaar na beëindiging product/dienst
  • Fraudedossier: 8 jaar na vastlegging
  • Medische gegevens: max 3 maanden na beëindiging product/dienst

Fiscale gegevens kunnen ervoor zorgen dat wij een dossier 7 jaar moeten bewaren. Sommige gegevens mogen wij ook langer anoniem bewaren voor bijvoorbeeld historische, statistische of wetenschappelijke doeleinden. Deze zullen dan alleen voor deze specifieke doelen worden gebruikt, in overeenstemming met de hieraan verbonden wettelijke eisen.

Waar verwerken wij uw gegevens?

Uw gegevens worden doorgaans verwerkt binnen de Europese Unie (EU). In sommige gevallen worden persoonsgegevens buiten de EU verwerkt. Sommige van onze leveranciers en samenwerkingspartners gevestigd buiten de EU of verlenen deze diensten buiten de EU. De regelgeving in deze landen biedt niet altijd dezelfde bescherming van persoonsgegevens als de Europese regelgeving. Om ervoor te zorgen dat uw persoonsgegevens toch veilig zijn, nemen wij in die gevallen maatregelen door zelf overeenkomsten te sluiten waarin wij vergelijkbare afspraken maken over de veiligheid van persoonsgegevens, dus net zoals wij dat binnen de EU doen. Dit noemen wij EU-modelcontracten.

Wat zijn uw rechten?

  • Recht op inzage: Dit houdt in dat u kunt opvragen welke persoonsgegevens wij van u hebben geregistreerd en waarvoor wij deze gebruiken;
  • Recht op correctie: U heeft het recht om uw persoonsgegevens te laten aanpassen als deze niet juist zijn.
  • Recht op verwijdering: U heeft het recht uw persoonsgegevens te laten verwijderen wanneer uw persoonsgegevens onrechtmatig zijn verwerkt, niet meer nodig zijn voor het doel waarvoor ze zijn verwerkt.
  • Recht op beperking: U heeft het recht op beperking. Dit houdt in dat u kunt aangeven dat uw gegevens tijdelijk niet gebruikt mogen worden;
  • Recht op overdraagbaarheid: Dit betekent dat u in bepaalde gevallen het recht heeft om ons te vragen de persoonsgegevens die u aan ons hebt verstrekt over te dragen aan uzelf en/of een andere dienstverlener;
  • Recht op bezwaar: U kunt bezwaar maken tegen het verwerken van uw persoonsgegevens, indien wij uw persoonsgegevens in strijd met de geldende wet- en regelgeving verwerken.

Op welke bedrijven is dit privacy statement van toepassing?

Deze privacyverklaring geldt voor Nyenborgh Group B.V.

Daartoe behoren;

  • Agentura BV.
  • Mandatis BV.
  • ACL Verzekeringen B.V.
  • Insurance Managers B.V.
  • Mandatis Claims & Services B.V., Melior Verzekeringen BV.
  • Insurance Managers.

Wij werken ook onder de volgende handelsnamen;

  • De Hakenberg Assuradeuren
  • De Hakenberg Assurantiën
  • De Hakenberg Adviesgroep
  • VerzekerSnel
  • Verzeker veilig
  • Melior Social Return

Contact gegevens Nyenborgh Group B.V.

Wilt u gebruik maken van de bovenstaande rechten of heeft u een vraag, dan kunt u contact opnemen via:

E-mail: Privacy@nyenborgh.nl

Telefoon: +31(0)88 7373 150

Bezoekadres: Hanzepoort 25, 7575DB Oldenzaal

Postadres: Postbus 314, 5770AH Oldenzaal

Heeft u een klacht over de wijze waarop wij met uw persoonsgegevens omgaan? Dan kunt u deze indienen via klachten@nyenborgh.nl.

Heeft u een klacht bij ons ingediend en bent u niet tevreden met onze reactie? Dan kunt u zich (indien u een overeenkomst met ons heeft) wenden tot het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid), postbus 93257, 2509 AG Den Haag www.kifid.nl.

Ook kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens Deze versie is voor het laatst aangepast op 20 mei 2025.